Wesele w plenerze

sobota, 21 marca 2015
Wesela w plenerze, mimo czasami niestabilnej pogody w Polsce, stają się coraz popularniejsze. Muszę przyznać, że gdy jakiś czas temu, wybierałam naszą salę weselną, bardzo intensywnie zastanawiałam się właśnie nad tym, czy nie zorganizować wesela w plenerze. W końcu pokonały mnie koszty wynajęcia namiotu weselnego (nie spodziewałam się, że są aż tak wysokie dopóki nie otrzymałam wyceny:), a także obawa przed złą pogodą. Nadal jednak uważam, że jeżeli ktoś ma na to pieniądze jest to super alternatywa dla tradycyjnej sali. 
No dobrze, ale o czym powinniśmy wiedzieć krok po kroku, organizując wesele w plenerze?

Fot. RAJT

1. Gdzie chcemy zorganizować wesele?

Organizując wesele w plenerze można powiedzieć, że nie mamy żadnych ograniczeń. Możemy wyprawić je w swoim ogrodzie, nad jeziorem, czy na łące, dosłownie czego dusza zapragnie:) Jedynym ograniczeniem może być teren ze zbyt dużym spadkiem. Oczywiście nie ma także przeszkód, aby zorganizować uroczystość przy sali weselnej np. obok zabytkowego dworku, który nie ma wystarczająco miejsca w środku, ale za to ma piękny ogród. Generalnie jestem zwolenniczką organizowania wesel plenerowych przy obiektach, ponieważ dzięki temu otrzymujemy zaplecze gastronomiczne i sanitarne i nie musimy wynajmować przenośnych toalet, czy cateringu. Jeżeli decydujemy się na wesele pod gołym niebem, pamiętajmy o planie B w razie złej pogody, w postaci hali namiotowej lub przeniesienia wesela do sali weselnej. Jako, że "działam" na terenie Warszawy, z tych okolic na wesele plenerowe polecam wam Pałac Zdunowo, Jaworowy Dwór, Ville Foksal, Pałac Zegrzyński, a w większej odległości od Warszawy - Pałac Żelechów i Pałac Domaniowski. Dobrą opcją jest także połączenie ślubu plenerowego z weselem w plenerze.


Fot. RAJT

2. W namiocie, czy nie?

Oczywiście możemy wynająć meble, ustawić je na łące i w taki sposób zorganizować wesele. Jednak ze względu na niestabilną pogodę w Polsce, jak i komfort gości, upierała bym się jednak przy wynajęciu namiotu. I tak decydując się na namiot, powinniśmy skorzystać z profesjonalnej firmy, która zapewni odpowiedniej wielkości, bezpieczny namiot z atestami. Hale namiotowe mogą być wykonane z materiału PCV lub pleksi, z oknami lub całkowicie przezroczyste. Co więcej, oprócz hali należy wynająć parkiet taneczny, stoły i krzesła cateringowe, podłogę pokrytą wykładziną oraz klimatyzację lub promiennik grzewczy. Jako dodatkowe wyposażenie możemy zamówić przystrojenie dachu namiotu wysłoną ozdobną tzw galą, a także wynająć żyrandole. Nie można również zapomnieć o podeście dla zespołu lub DJ, oświetleniu, czy nagłośnieniu. Cena wynajmu hali namiotowej z wyposażeniem na około 110 osób to koszt 20.000-25.000 zł w zależności od firmy i wyposażenia dodatkowego. Pamiętajmy, że jest to cena za samą halę bez dekoracji i cateringu. 

3. Catering

Organizując wesele plenerowe, nie mamy w zestawie z halą namiotową cateringu. Musimy wynająć go z firmy zewnętrznej albo skorzystać z cateringu sali weselnej, jeżeli organizujemy wesele plenerowe obok niej. 

4. Dekoracje

Hale namiotową wolno nazywać białym płótnem, które można zagospodarować wedle upodobań i motywu przewodniego. W namiocie ze względu na jego neutralność, istnieje możliwość zaaranżowania dosłownie każdego motywu przewodniego i każdego pomysłu, jaki przyjdzie do głowy Młodej Parze. Nie jest to już możliwe we wszystkich salach weselnych, ponieważ z reguły mają one określony wystrój lub rozmiar, który uniemożliwia niektóre rozwiązania. Dobrym pomysłem jest także wykorzystanie dekoracji światłem.

5. Owady

Zmorą wesela w plenerze, mogą być owady, a uściślając komary i meszki. Nie chcemy przecież, aby goście zamiast dobrze się bawić cały czas odganiali komary. Dlatego też można zdecydować się na odkomarzanie terenu na dwa - trzy dni wcześniej, a także na ustawienie świec przeciw komarom przed halą namiotową (oczywiście nie w hali, ponieważ mają one duszący zapach).


Fot. Alex Deco

6. Czy zatrudniać konsultanta ślubnego?

Wesele plenerowe to na pewno o wiele trudniejsza operacja logistyczna niż wesele w tradycyjnej sali weselnej. To też z reguły wesele wysokobudżetowe, dlatego też dobrym pomysłem będzie zatrudnienie kogoś, kto pomoże nam racjonalnie rozdysponować pieniądze. Wesele w namiocie wymaga również dobrej koordynacji, która rozpoczyna się na 3-4 dni przed dniem ślubu. Konsultant musi pogodzić ze sobą kilkunastu podwykonawców, a przede wszystkim nadzorować rozstawienie namiotu. Nie wyobrażam sobie Panny Młodej, która w dniu ślubu biega po namiocie i sprawdza, czy wszystko jest na swoim miejscu. Ale dla chcącego nic trudnego! Nie decydując się na konsultanta ślubnego, musimy wybrać profesjonalistów w pozostałych dziedzinach, przede wszystkim firma, od której wynajmujemy namiot weselny, musi stanąć na wysokości zadania.


Fot. RAJT

9 komentarzy

  1. Wszystko fajnie, pomysł super! Ale.. zawsze jest jakieś ale.. Ja również rozważam możliwość zorganizowania swojego wesela pod namiotem, tym bardziej, że mam ogromną rodzinę i nie mogę znaleźć sali, która by wszystkich pomieściła. Mało tego, koszt wynajęcia sali na tak dużą ilość osób przerasta moje możliwości kilkakrotnie. Ciężko jest też dokonać "wykreślanki" kogo zaprosić a kogo nie, bez szkody dla rodziny. Dlatego myślałam o tym, żeby wynająć halę namiotową, łącznie z wyposażeniem. Pole zawsze się znajdzie, ale tutaj właśnie pojawia się problem tego, że nie ma możliwości zapewnienia toalet ani zaplecza gastronomicznego dla kucharki! Ktoś ma jakiś pomysł jak można rozwiązać ten problem?

    OdpowiedzUsuń
  2. Niestety koszt wynajęcia namiotu nie jest mały. Co do toalet, można skorzystać z firm wynajmujących kabiny toaletowe tzw. tojtoje albo ekskluzywne przyczepy toaletowe z podziałem na toaletę męską i żeńską. Jest też możliwość dostawienia namiotu, w którym będą ustawione toalety. Natomiast co do kuchni, jeżeli nie stawiamy namiotu obok sali weselnej najlepiej zdecydować się na firmę cateringową, która obsługiwała już śluby w plenerze. Wtedy oni wypożyczają nam szkło, zastawę i sztućce (około 2000zł na 110 osób), zapewniają catering z obsługą oraz namiot na zaplecze cateringowe. Niestety koszt cateringu również nie jest mały. Na pewno na weselach w plenerze nie zaoszczędzimy, ale jeżeli kogoś stać to polecam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki za odpowiedź. Nie wiedziałam, że są takie możliwości jak przyczepy toaletowe z podziałem na toaletę damką i męską :) Jeśli chodzi o koszt, to chciałabym, żeby był jak najmniejszy, ale też bez przesady, wiem ile trzeba liczyć na wesele i koszta trochę przerażają. Nie chcę w restauracji właśnie ze względu na koszt i ze względu na to, że mimo iż zapłacę za wszystko to jedzenia może być mało, może być podawane w małych ilościach i może być niesmaczne. Dlatego wolimy sprawdzoną kucharkę, która zrobi taką ilość jaką chcemy przy dużo niższych kosztach :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dla mnie wesele w plenerze, to wesele pod gołym niebem :) Wesele pod namiotem, to wesele pod namiotem itp. w zależności od rodzaju dachu ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. W weselu w plenerze najważniejszą rolę grają namioty, które muszą utrzymać się w razie wiatru i stabilne stoły. Reszta to pikuś.

    OdpowiedzUsuń
  6. Wesele w plenerze to było moje marzenie i spełniło się, wszystko udało się znakomicie. Nie bójcie się namiotów. Fakt, że ja nie mam ogromnej rodziny, wiec namiot nie był aż tak duży, za to sferyczny http://www.tent.com.pl/hale_sferyczne.html Stabilny był, nie odleciał ;) Co do toalet to my nie mieliśmy z tym problemu bo namiot został ustawiony na działce u rodziny.

    OdpowiedzUsuń
  7. A to z mojego ze tak się pochwale:
    https://www.youtube.com/watch?v=u-Z39lWcsxI&feature=youtu.be

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mieliście cudowne wesele! Sama jestem zainteresowana zorganizowaniem tak bajkowej imprezy. Udzielicie mi kilka rad i wskazówek? Bardzo proszę :) pozdrawiam i jeszcze raz gratuluję
      Paulina

      Usuń
  8. A to z mojego ze tak się pochwale:
    https://www.youtube.com/watch?v=u-Z39lWcsxI&feature=youtu.be

    OdpowiedzUsuń